Jason Watt og Damvig sætter turbo på udviklingen

For de fleste producenter af massefremstillede emner er forbrugerforslag til innovation og justeringer umuligt at imødekomme i praksis.

650 hk under kølerhjelmen og 0-100 på få sekunder. Siden Henry Ford indledte masseproduktionen af den legendariske Ford T for mere end 100 år siden er udviklingen af biler gået hurtigt og salget accelereret. Netop udvikling, hurtighed og acceleration er ord, der passer perfekt på den eksklusive Ford GT 2018-model, som den danske racerkører Jason Watt for nyligt er blevet indehaver af. Skræddersyet 3D print-løsning fra Damvig forbedrede den eksklusive racerbil. Også her passer udvikling, hastighed og acceleration.

 

3D print giver hurtig adgang til skræddersyede reservedele

Damvigs eksperter leverede færdigt produkt i løbet af blot 14 dage

For de fleste producenter af massefremstillede emner er forbrugerforslag til innovation og justeringer umuligt at imødekomme i praksis. Det skyldes at bilproduktion som meget anden industriproduktion bygger på stordriftsbaseret samlebåndsprincip. Et komplekst antal komponenter skal indgå i den samlede løsning, før den færdige model triller ud af fabrikkens port.

Kundejusteringer er uladsiggørlige for klassisk industriproduktion, hvor det handler om storproduktion af standardiserede produkter. Derfor kunne den første masseproducerede bil – Ford T –kun fås i en farve: sort.

Men med 3D-print revolutioneres mulighederne for at skabe kundetilpassede løsninger. Her er småserier og skræddersyede muligheder selve kernen. 3D-print teknologien går meget stærkt, og der er ingen grænser for hvad man kan fremstille.

Udført i det rette materiale, med den fornødne know-how og på det rette avancerede udstyr giver 3D-print mulighed for at 3D-printe dele i det rette kvalitetsniveau. Det fandt Jason Watt ud af! Ønsket om, at give den gas i en Ford GT 2018 er blot en drøm for de fleste. Men Jason Watt ville det anderledes. Han anvender hyppigt sin metalgrønne udgave Ford GT 2018 til velgørende formål.

I regi af Sport Car Event giver han årligt adskillige tusinder mulighed for at realisere drømmene om at køre rundt i specielle biler. Såkaldt ”almindelige” mennesker kan blive codrivere, når Jason Watts Ford GT ræser rundt på danske racerbaner og tjener midler ind bl.a. til glæde for Børnecancerfondens indsats for at hjælpe kræftramte børn.

Slidte emner kan udskiftes med 3D print
En racerbil er i sagens natur aerodynamisk og lav, og derfor vanskelig at komme ind og ud af. Den canadisk fremstillede Ford GT leveres med indstigningspaneler i alcantarabeklædt plast. Som alt ved Forden er det også indstigningspanelerne eksklusive.

Med mere end 1.000 menneskers ind og udstigning årligt ville der hurtigt være fodaftryk på indstigningspanelerne. Efter kort tid ville bilens interiør hurtigt blive slidt.

Det var ikke holdbart, og Jason Watt undersøgte mulighederne for at købe ekstra paneler til Forden, men forgæves. 

Så var det at han fik følgende melding fra en kollega i branchen: ”Jeg tror at jeg kender en, der kan 3D-printe panelerne”.

“Min første reaktion var lattermild afvisning. Det kan man da ikke! Plastpladerne har en helt speciel udformning og en særlig rillet struktur. Grundet hvad jeg opfattede som et unikt design, anså jeg det for umuligt at 3D-printe en løsning i det look og den kvalitet, der var afgørende. 

Til trods for at jeg ved en masse om biler, havde jeg ikke set 3D som en løsning. Men man er i dag nået langt længere med 3D print teknologien, end jeg nogensinde troede muligt. Der er enormt potentiale i at flere drager fordel af 3D-printede løsninger: med 3D-print kan reservedele og dimser produceres hurtigt, billigt og i den afgørende kvalitet. siger Jason Watt. 

Men han lod det ikke desto mindre komme an på en prøve og fik panelet sendt til Damvig A/S, der er blandt Nordeuropas mest erfarne eksperter inden for 3D print. Og så blev Jason Watt klogere. Fra Damvig lød svaret. ”Intet problem. Den kan vi sagtens 3D-printe”.

Og så gik det ellers stærkt med at få panelerne produceret. Damvigs eksperter udførte hele processen, og i løbet af blot 14 dage havde Jason Watt den løsning, han ønskede.

”Damvigs løsning er i imponerende høj kvalitet og fuldstændig identisk med de originale dele fra Ford. Jeg fik panelerne alcatarbeklædt og tilmed indbroderet et Ford GT-logo i panelet via det tætte kvalitetssamarbejde Damvig har med sine underleverandører. Dermed sikrede Damvigs løsning at jeg fik en endnu mere værdifuld bil, end jeg havde i forvejen. Godt og tæt samarbejde resulterede simpelthen i en endnu bedre model”, siger Jason Watt.